DE ALPINIST HEEFT EEN LOOPBAAN

De juiste mensen, op het juiste moment op de juiste plek

Key spelers in de ontwikkeling van onze medewerkers zijn de directe leidinggevende van de medewerkers. We nemen onze directe leidinggevende mee op leiderschapsreis. In deze reis staat leiderschap centraal en gaan we antwoorden geven en samen genereren op onze uitdagingen met betrekking tot duurzame inzetbaarheid. Tegelijkertijd dient deze reis ook als een manier om culturele verbinding te creëren en de manier van leidinggeven harmoniseren. Tot slot maken we samen met de leidinggevenden in hun praktijk de stap naar de medewerkers want de alpinist heeft geen baan maar een loopbaan!

Video afspelen

Deze website is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij dit traject. Je vindt hier informatie over het hoe en waarom van het traject. Hoe de voorbereiding eruit ziet. Wie een rol in de organisatie heeft. Daarnaast is dit ook de plek waar je informatie over leiderschap vindt en waar we best practices kunnen delen.

TRAJECTBESCHRIJVING & PLANNING

Planning

Het traject bestaat uit verschillende stappen. 

Een beschrijving van de stappen vind je hiernaast als op het + teken klikt.

Inhoud: in deze fase van het traject worden er interviews gehouden met de leidinggevenden. Hierin staan 2 vragen centraal: wat zijn de grootste uitdagingen me betrekking tot duurzame inzetbaarheid en leidinggeven? En welke eigenschappen en competenties heb je als leidinggevende nodig om onze medewerkers een loopbaan te geven?

Werkvorm: alle leidinggevenden die deelnemen aan het programma worden online geinterviewd

Periode: februari 2024 – maart 2024

In deze fase koppelen we aan de leidinggevenden terug welke thema’s, volgens henzelf, een rol spelen bij duurzame inzetbaarheid. Tevens presenteren we een overzicht van de eigenschappen en competenties die je als leidinggevende nodig hebt om daar goed mee om te kunnen gaan. 

Werkvorm: er worden 3 online webinars georganiseerd waarin de terugkoppeling plaats vindt en er vragen kunnen worden gesteld.

Periode: april 2024

Inhoud: in deze fase doen we een meting waarmee we de eigenschappen en de competenties van de leidinggevenden meten. 

Werkvorm: elektronische vragenlijst/ typeform

Periode: april 2024

Inhoud: de eerste 2-daagse staat in het teken van jezelf als leider. Wie ben ik als leider? En hoe kan ik in persoonlijk opzicht groeien? Vast onderdeel van de 2-daagse is het behandelen van 2 thema’s die gaan over duurzame inzetbaarheid.

Werkvorm: training en intervisie

Periode: juni 2024

Inhoud: in deze stap van het traject maken we de transfer naar de werkvloer. Vanuit de 1e twee-daagse zijn er thema’s besproken die ingrijpen op duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. In samenwerking met de trainer, een HR business partner gaat de leidinggevende deze transfer realiseren.

Werkvorm: dit kan een teaminterventie zijn of individuele wat meer losse acties. De resultaten leggen we vast en delen we als best practices.

Periode: sept – oktober 2024

Inhoud: de tweede 2-daagse staat in het teken van de medewerker. Wie is mijn medewerker? En hoe kan ik mijn medewerker in persoonlijk opzicht helpen om te groeien? Vast onderdeel van de 2-daagse is het behandelen van 2 thema’s die gaan over duurzame inzetbaarheid.

Werkvorm: training en intervisie

Periode: november 2024

Inhoud: in deze stap van het traject maken we de transfer naar de werkvloer. Vanuit de 2e twee-daagse zijn er thema’s besproken die ingrijpen op duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. In samenwerking met de trainer, een HR business partner gaat de leidinggevende deze transfer realiseren.

Werkvorm: dit kan een teaminterventie zijn of individuele wat meer losse acties. De resultaten leggen we vast en delen we als best practices.

Periode: jan – april 2025

Inhoud: de derde 2-daagse staat in het teken van jezelf als leider van het team. Hoe functioneert mijn team? En hoe kan ik mijn team laten groeien? Vast onderdeel van de 2-daagse is het behandelen van 2 thema’s die gaan over duurzame inzetbaarheid.

Werkvorm: training en intervisie

Periode: juni 2025

Inhoud: in deze stap van het traject maken we de transfer naar de werkvloer. Vanuit de 3e twee-daagse zijn er thema’s besproken die ingrijpen op duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. In samenwerking met de trainer, een HR business partner gaat de leidinggevende deze transfer realiseren.

Werkvorm: dit kan een teaminterventie zijn of individuele wat meer losse acties. De resultaten leggen we vast en delen we als best practices.

Periode: sept – oktober 2025

Inhoud: in deze fase doen we een nameting waarmee we de eigenschappen en de competenties van de leidinggevenden meten. De resultatn gebruiken we voor de evaluatie en rapportage.

Werkvorm: elektronische vragenlijst/ typeform

Periode: september 2025

Inhoud: het traject wordt afgesloten met een evaluatie. De projectgroep leden en verschillende leidinggevenden  worden geïnterviewd. De 0 en 1 metingen worden uiteraard ook meegenomen in de evaluatie.

Werkvormen: interviews, metingen en rapportages.

Periode: december 2025

SCHRIJF JE HIER IN VOOR HET INTERVIEW

Alle leidinggevenden worden geinterviewd in de inventarisatiefase. Hieronder kun je het gesprek inplannen op een moment dat het jou uitkomt. Zodra je een moment hebt ingevoerd krijg je een bevestiging.

Projectgroep & stuurgroep

De projectgroep bestaat uit mensen die jet project inhoud en vorm geven. De projectgroep wordt ondersteund door de stuurgroep.

2 daagse trainingen

Persoonlijke groei

2 daagse 1
Groei van de medewerker

2 daagse 2
Groei van het team

2 daagse 3

Thema's duurzame inzetbaarheid

Generatie z
Inclusiviteit
van MKB naar corporate
Flexibel werken
Werken met ZZP'ers

Trainers

In het traject zijn verschillende trainers actief. Samen ondersteunen zij de leidinggevenden van Alpina.