
TRAJECT: LEIDERSCHAP & DUURZAME INZETBAARHEID
Alle informatie over dit traject op deze tijdelijke website
In dit traject nemen we de leidinggevende die direct verantwoordelijk zijn voor de operatie mee op leiderschapsreis. In deze reis staat leiderschap centraal en gaan we antwoorden geven en samen genereren op onze uitdagingen met betrekking tot duurzame inzetbaarheid. Tegelijkertijd dient deze reis ook als een manier om culturele verbinding te creëren en de competenties van onze leidinggevenden te versterken.
Deze website is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij dit traject.
TRAJECTBESCHRIJVING & PLANNING
Trajectbeschrijving & planning
Inhoud: in deze fase van het traject worden er interviews gehouden met medewerkers van Alpina Group uit verschillende bedrijfslagen. Hierin staan 2 vragen centraal: wat zijn de grootste uitdagingen me betrekking tot duurzame inzetbaarheid en leidinggeven? En welke eigenschappen en competenties heb je als leidinggevende nodig om onze medewerkers een loopbaan te geven?
Werkvorm: medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie worden geïnterviewd. Daarnaast wordt een bedrijfsanalyse en een plan van aanpak opgesteld.
Periode: september 2023 – april 2024
Zie fase 1
Inhoud: we organiseren een 2-daagse training met het team van HR. Om zo samen te bouwen aan een toolkit waarmee onze leiders in de praktijk aan de slag kunnen.
Werkvorm: 2-daagse
Periode: 14/15 oktober 2024
Inhoud: de workshops staan in het teken van communicatie. Hoe kan ik gesprekken voeren waarbij, inschaling, beoordeling en coaching een rol spelen?
Werkvorm: training en intervisie
Periode: januari 2025
Inhoud: in deze fase doen we een meting waarmee we de effectiviteit van dit traject willen meten. Deze meting is anoniem.
Werkvorm: intake gesprek
Periode: maart & april 2025
Inhoud: deze 2-daagse staat in het teken van mijzelf als leider. Wie ben ik? En hoe kan ik groeien? Vast onderdeel van de 2-daagse is het behandelen van 2 thema’s die gaan over duurzame inzetbaarheid.
Werkvorm: training en intervisie
Periode: maart & april 2025
Inhoud: in deze stap van het traject organiseren wij webinars en workshops met betrekking tot leiderschap en duurzame inzetbaarheid.
Periode: april – september 2025
Inhoud: deze 2-daagse staat in het teken van jezelf als leider van het team. Hoe functioneert mijn team? En hoe kan ik mijn mensen laten groeien? Vast onderdeel van de 2-daagse is het behandelen van 2 thema’s die gaan over duurzame inzetbaarheid.
Werkvorm: training en intervisie
Periode: oktober 2025
Inhoud: in deze stap van het traject organiseren wij webinars en workshops met betrekking tot leiderschap en duurzame inzetbaarheid.
Periode: oktober – december 2025
Inhoud: in deze fase doen we een meting waarmee we de effectiviteit van dit traject willen meten. Deze meting is anoniem.
Werkvorm: elektronische vragenlijst/ typeform
Periode: november 2025
Inhoud: het traject wordt afgesloten met een evaluatie. We organiseren workshop waarin we de geleerde lessen bespreken en kijken naar toekomst. Hoe kunnen we het werken aan goed leiderschap en bouwen aan onze community borgen in de toekomst? De 0 en 1 metingen worden uiteraard ook meegenomen in de evaluatie.
Werkvormen: workshops, interviews, metingen en rapportages.
Periode: december 2025 met uitloop naar februari 2026
2 daagse leiderschapstrainingen
Schrijf je hier in voor het interview met Meglio

Paul van Zwam

Henrich Leenders

Toine Dorelijers

Annemiek Boonstra

Tom Damen

Sander Boogaard

Anne Kolkman

Sabine Wassenberg
Begeleiders
In het traject zijn verschillende begeleiders actief. Samen met het HR team van Alpina ondersteunen zij de leidinggevenden van Alpina en geven zij vorm aan het traject.